“Nowe słowa na start” to podręcznik do języka polskiego dla klasy siódmej szkoły podstawowej wydany przez Nową Erę. Książka zapoznaje ucznia z najważniejszymi zagadnieniami z dziedziny kultury, literatury, nauki o języku i ortografii. Treści zawarte w podręczniku zostały zgrupowane w siedmiu blokach tematycznych.
Podział na bloki tematyczne
- Oblicza miłości
- Pochwała życia
- Charaktery
- Ojczyzna
- Wyobraźnia
- Dobro i zło
- Nadzieja
Każdy rozdział zawiera utwory literackie (w całości lub we fragmentach) oraz polecenia do tekstów kształtujące umiejętności mówienia i pisania. Mogą to być zadania dotyczące analizy tekstu literackiego, formułowania wniosków, charakteryzowania bohaterów, dyskusji czy uzasadniania własnego zdania. Są też polecenia dotyczące skonstruowania konkretnej formy wypowiedzi pisemnej.
Formy wypowiedzi pisemnej scharakteryzowane w podręczniku do klasy VII
- opis sytuacji
- opis przeżyć wewnętrznych
- charakterystyka
- wypowiedź argumentacyjna
- rozprawka
- wywiad
W każdym dziale podręcznika ujęte zostały zagadnienia z wiedzy o języku. W klasie VII zagadnienia te dotyczą rodzajów imiesłowów, części zdania, związków wyrazów w zdaniu, budowy i rodzajów wypowiedzeń pojedynczych i złożonych, budowy słowotwórczej wyrazów. Znajdują się tu również zasady ortograficzne, dotyczące m.in. pisowni “nie” z różnymi częściami mowy oraz imiesłowami, pisowni wyrazów wielką i małą literą, pisowni przedrostków i przyrostków, pisowni wyrazów z “ż”, “rz”, “ó”, “u”,”ch”, “h”, pisowni przyimków złożonych i zasad cytowania.
Jakie lektury omówione są w podręczniku?
- “Balladyna”
- Stary człowiek i morze”
- fraszki J. Kochanowskiego
- “Treny” J. Kochanowskiego
- “Opowieść wigilijna”
- bajki Krasickiego
- “Dziady” cz.II
- Świtezianka”
- “Zemsta”
Po każdym rozdziale znajduje się podsumowanie. Ćwiczenia z serii “Sprawdź, czy potrafisz” dotyczą pracy z podanym tekstem źródłowym. Sprawdzają stopień zrozumienia tekstu, umiejętność wyszukiwania informacji w tekście, analizowania, uogólniania, wyciągania wniosków oraz umiejętność samodzielnego redagowania wypowiedzi pisemnej.